maanantaina, elokuuta 06, 2007

SM-kisat - alustavat tulokset. Das Båt 19sta


SM-kisojen alustavat tulokset. Pahoittelen huonoa kuvan laatua.


perjantaina, kesäkuuta 29, 2007

HTPS Vuosipäiväkisa

Vuosipäiväkisa kisattiin erittäin hienoissa, joskin hieman vaihtelevissa olosuhteissa. Molempina päivinä fleetti pysyi mukavasti kasassa, toisin kuin Das Båt:n suoritus. Sijoitukseen (18/19) ei voi olla kovin tyytyväinen, mutta toisaalta taas opittiin paljon.

Keulatiimi (Sami & Jussi) alkaa pikkuhiljaa saada hommasta otetta ja manööverit menivätkin sunnuntain lähdöissä jo erittäin mallikkaasti. Seuraavaksi pitäisi saada suoritukset tasaisemmiksi, erityisesti venevauhdin ja taktiikan osalta...

Radalla oli muutamia uusia veneitä, 4Play ja Joni Halmisen Flash Gordon. Hienoa saada uusia tulokkaita luokkaan. Molemmat osoittautuivat heti ensimmäisessä kisassa kilpailukykyisiksi menijöiksi.

Kisan tuloksia voi käydä katselemassa täältä:
http://www.htps.info/kilpailut/tulokset.php?kisa=HTPS_vuosip%E4iv%E4kilpailu_16.-17.6.2007.kisa

Nyt nokka kohti Hankoa, Båt lähtee maanantaina 2.7.2007 kohti länttä. Tavoitteena on luonnollisesti parantaa alkukauden hieman vaisua menestystä.

perjantaina, kesäkuuta 15, 2007

Suunto Cup 2007

Kauden ensimmäinen kisa, Suunto Cup, kisattiin Melkin eteläpuolen radalla kovin vaikeissa ja vaihtelevissa olosuhteissa. BÅTin miehistössä oli havaittavissa vielä pientä ruostetta pitkän talven jälkeen, virheitä tehtiin paljon. Varsinkin vendojen paikat, leikkarit, tuulen muutoksien havaitseminen, lähdöt yms. vaatii vielä treeniä. Onneksi sunnuntaina menossa alkoi olla jo hieman enemmän järkeä (vaikka ei se sijoissa näy), joten eiköhän tämä tästä.

Sijoitus ei ollut kovin mairitteleva, lopullisissa tuloksissa oltiin 14/15:sta. Onneksi sentään Bastardo onnistuttiin jättämään taakse.

Ensi viikonloppuna kisataan HTPS:n Vuosipäiväkisa Kruunuvuoren haastavalla selällä, ennusteet lupaavat kevyttuulista kisaa... saa nähdä miten käy.

Jussi

keskiviikkona, huhtikuuta 25, 2007

Vene vesillä

Kausi 2007 voidaan julistaa virallisesti avatuksi, das båt laskettiin vesille viime viikonloppuna. Nyt enää "pientä" laittoa ja vappuna kaivarissa korkataan kausi käyntiin

perjantaina, joulukuuta 22, 2006

Kausi 2006

Vene on ollut HSK:lla ylhäällä jo tovin, Das Båtin ensimmäinen kilpailukausi takana. Tulokset olivat...vaihtelevia.

Express Rankingissä 23/28, tosin vain kolmeen kisaan pystyttiin osallistumaan. Ensi kaudella kaikki skabat.

SM-kisoissa vasta 22/24 veneestä.

Eli Hangon regatta, meidän ensimmäinen kisa, ja vielä ensimmäinen lähtö tässä samaisessa kisassa, osoittautui kauden parhaaksi. Tästä on suunta vain ylöspäin...

Ensi kaudella ensimmäinen täysi kisakausi, kuivapurjehdusharjoittelu ja sääntöjen tiukka opiskelu on jo kovassa vauhdissa.

keskiviikkona, elokuuta 16, 2006

Kisatuloksia

Ensimmäisiä kisoja takana, tuloksia seuraavassa

Hangon regatta 6.-8.7.2006:

1. päivä: 16/22 (Miehistö: Jani, Jussi, Sami, vieraana Mika Lindholm), rauhallinen tuuli
2. päivä: 18/22 (samalla porukalla kuin 1.päivänä), kohtuullisen kova tuuli
3. päivä: 17/22 (Miehistö: Jani, Jussi, Panu, vieraana Mika Majapuro), melkein plägä

kokonaistuloksissa 18/22

Rysäkarin rysäys 12.8.2006:
Pikku-LYS: 4/6 (miehistö: Jani, Jussi, vieraana Petrinasta Juha R.), kohtuullisen kova tuuli

Meritien Express Ranking 13.8.2006
1. lähtö: 14/20 (miehistö: Jani, Jussi, Panu, Sami), kova tuuli
2. & 3. lähtöön ei lähdetty, veneen kestävyys alkoi epäilyttää
tappiot: fokan skuutti, kampi, levangin pikkuköysi & paljon mustelmia

keskiviikkona, kesäkuuta 21, 2006

Se on sitten päätetty, paatti on "das båt"

Lukuisten ehdotusten ja spekuloinnin jälkeen päädyttiin jo ensimmäisellä veneenkatsastusreissulla keksittyy das båt:iin. Teipit tilaukseen & vanhat helvettiin.

Muuta: Paatti on ollut Helsingissä kohta kaksi viikko, erittäin korkealla käyttöasteella. Ilma on ollut suomen oloihin lähes jumalainen, joten treeniä & lyhyitä hupireissuja on vedetty jonkinlaisella kokoonpanolla lähes joka päivä.

Ohjelmassa on ollut mm. visiitti Gåsgrundettiin (ilman kivillekolistelua...), lukuisia lyhyempiä Pihlajasaaren & Melkin kiertoja, venevauhdin testailua sekä spinnutreenausta Pihliksen ja Suokin välissä.

Hangon Regatassa SWE 228 Das Båt on ensimmäistä kertaa viivalla muiden expressien kanssa.

keskiviikkona, toukokuuta 31, 2006

Hakureissu Södertäljestä



yours truly

Paatti Itämerenportissa, Hangossa

Jani siemailemassa punaviiniä ankkurissa sumun blokatessa reitin.

Ahvenanmeren tyyni aava
Tuopilla Husarössä

Utö (Swe)

Avotuulia Södertäljen rännissä

Mukana: Jani, Juuso L (Ahvenanmaalle asti) & Jussi
Matka: Södertälje - Hanko (n. 240 merimailia)
Aika: 25.5. - 30.5.

25.5: Lähtö Södertäljestä "hieman" viivästyi koneteknisten ongelmien takia. Ensimmäinen moottori - Evinrude Fisherman 6hv (vuosimallia Aatamin aika) yskäisi käynnistyessään ja sylki mustaa savua, jonka jälkeen sopimus oli lopullisesti irtisanottu. Onneksi tämä tapahtui vielä laiturissa, myyjän läsnäollessa. Tilalla saatiin 4 heppainen Johnsson, päältätäytettävällä tankilla (!).




Jani ja moottorin raato. Taustalla näkyy myyjän uusi vene, suomalainen Sirena. Masto katkesi kuulemma kisassa 22m/s:n tuulessa spinnutellessa.... että näin.

Sitä tankkia sitten tällä reisulla täytettiinkin... noin 30 kertaa ehkä. Toi pieni moottori on varmasti käytännöllinen apukone Helsingissä, mutta hieman turhan heppoinen siirtopurjehduksille. Tosin hyvin se meidät Suomeen toi silloin kuin ei tuulet vienyt. Keskimäärin 4,5 - 5 solmun nopeus on neljällä hepalla ihan hyvin.

Kun matkaan päästiin aamuyhdentoista jälkeen, puhalsi mukava avotuuli, joka vei meidät pienten navigointiharhojen saattelemana (osasta matkaa puuttui merikortti) ulos Södertäljen rännistä Tukholman saariston eteläosaan. Ensimmäinen yö vietettiin Ruotsin Utössä, erittäin hyvätasoisessa vierasvenesatamassa.

26.5. Vähätuulinen päivä joka alkoi Utössä aamusaunalla klo. 7.00. Pääasiassa edettiin Johnsonin siivittämänä läpi Tukholman kauniin saariston. Tukholman saaristo on kyllä varteenotettava veneilypaikka, josta löytyy paljon väyliä ja hienoja paikkoja. Harmi että ei ollut enempää aikaa tutustua paikkoihin tarkemmin.

Perjantain tarkoituksena oli päästä sellaisiin asemiin, josta voisimme hyökätä Ahvenanmeren yli seuraavana päivän. Yöksi päädyttiinkin Husarön vierasvenesatamaan hieman Utötä karumpiin oloihin. Tosin Husarössä oli baari auki, saatiin ruokaa & tuopit.

27.5. Herättiin todella aikaisin, kahdesta syystä. Syy yksi: Ahvenanmeren ylitys -> pitkä päivä tiedossa, Syy kaksi: ei tarvinnut maksaa satamaksua (varsinkaan kun ei juuri palveluita käytetty, mitä nyt sähköä otettiin meidän lämppäriin - loistava härveli btw.)

Aamupäivällä purjehdimme hyvissä tuulissa kohti Furusundia ja Ahvenanmerta. Kun pääsimme avoimille vesille, tuuli loppui kokonaan, eikä sitä enää loppupäivänä näkynytkään. Johnson siis puski meidät Ahvenanmeren aavan yli. Kone toimi mukavan luotettavasti, yhtä pientä yskähdystä lukuunottamatta.

Koska matkan alku oli venynyt moottorihuolien takia - olimme n. ½ päivää aikataulusta jäljessä - ei Korpooströmmiin (ja autolla tavoitettavaan paikkaan) ollut enää mahdollista päästä sunnuntai-iltaan mennessä, piti meidän tehdä koukkaus Maarianhaminaan, jotta Juuso ehtisi maanantaiksi Helsinkiin. Maarianhaminassa olimme noin 21.30 (n. 14 tunnin matkanteon jälkeen), mistä Juuso lähti Viikkarilla Helsinkiä kohti, ÅSS:n paviljongissa nautituiden ylitysoluiden jälkeen - luonnollisesti.

28.5. Janin kanssa jatkoimme kahdestaan upeassa auringonpaisteessa Maarianhaminasta kohti Manner-Suomea. Muutaman tunti riitti tuulta, sitten piti taas tyytyä Johnsonin tehoihin. Degerbyssä nautitun myöhäisen sunnuntailounaan jälkeen jatkoimme puskemista kohti yösatamaa Husötä, jonne ei koskaan päästy.

Noin 5 mailia ennen Husötä, mukavan saarten välisen pikkuväylän loppuessa ja avoimemman meren avautuessa edessä koko horisontti peittyi todella sakeaan merisavuun, vetäen näkyvyyden lähes nollaan. Päätettiin heittää ankkuri mereen ja katsella tilanteen kehittymistä. Kun muutamassa tunnissa ei tapahtunut muutosta ja tuulikin alkoi yltyä, vedettiin vene kiinni lähimpää kalliorantaan ja päätettiin nukkua yö siinä. Ensimmäinen yö ilman Defaa, mutta vaikka lämppäri olikin tehnyt meistä mukavuudenhaluisia tissiposkia, selvisimme tästä koettelemuksesta oikein mukavasti.

29.5. Pisin purjehduspäivä reissussa. Lähtö n. 8.00 luonnonsatamastamme, määränpäähän Kasnäsiin saavuttin n. 02.00. Matkalla pieni pysähdys Korppooströmmissä, jossa ei ollut mitään auki.

Yöllä Kasnäsissä vedimme väsyneenä pimeässä veneen ensin kiinni aallonmurtajaan, siiryttiin sitten lähemmäs sähköä, tissiposkia kun olimme.

30.5. Lyhyt legi Hankoon, Janin piti ehtiä töihin keskiviikoksi. Tosin "lyhyttä" legiä pidensi kohtuullisen kova vastatuuli ja kova aallokko, login mukaan normaalisti 18 mailin matkaa kryssittiin yhteensä 34 mailin edestä...

Vene jäi Hangon Itämeren porttiin odottamaan viikonloppua ja Helsinkiin purjehtimista.