
Avotuulia Södertäljen rännissä
Mukana: Jani, Juuso L (Ahvenanmaalle asti) & Jussi
Matka: Södertälje - Hanko (n. 240 merimailia)
Aika: 25.5. - 30.5.
25.5: Lähtö Södertäljestä "hieman" viivästyi koneteknisten ongelmien takia. Ensimmäinen moottori - Evinrude Fisherman 6hv (vuosimallia Aatamin aika) yskäisi käynnistyessään ja sylki mustaa savua, jonka jälkeen sopimus oli lopullisesti irtisanottu. Onneksi tämä tapahtui vielä laiturissa, myyjän läsnäollessa. Tilalla saatiin 4 heppainen Johnsson, päältätäytettävällä tankilla (!).
Jani ja moottorin raato. Taustalla näkyy myyjän uusi vene, suomalainen Sirena. Masto katkesi kuulemma kisassa 22m/s:n tuulessa spinnutellessa.... että näin.
Sitä tankkia sitten tällä reisulla täytettiinkin... noin 30 kertaa ehkä. Toi pieni moottori on varmasti käytännöllinen apukone Helsingissä, mutta hieman turhan heppoinen siirtopurjehduksille. Tosin hyvin se meidät Suomeen toi silloin kuin ei tuulet vienyt. Keskimäärin 4,5 - 5 solmun nopeus on neljällä hepalla ihan hyvin.
Kun matkaan päästiin aamuyhdentoista jälkeen, puhalsi mukava avotuuli, joka vei meidät pienten navigointiharhojen saattelemana (osasta matkaa puuttui merikortti) ulos Södertäljen rännistä Tukholman saariston eteläosaan. Ensimmäinen yö vietettiin Ruotsin Utössä, erittäin hyvätasoisessa vierasvenesatamassa.
26.5. Vähätuulinen päivä joka alkoi Utössä aamusaunalla klo. 7.00. Pääasiassa edettiin Johnsonin siivittämänä läpi Tukholman kauniin saariston. Tukholman saaristo on kyllä varteenotettava veneilypaikka, josta löytyy paljon väyliä ja hienoja paikkoja. Harmi että ei ollut enempää aikaa tutustua paikkoihin tarkemmin.
Perjantain tarkoituksena oli päästä sellaisiin asemiin, josta voisimme hyökätä Ahvenanmeren yli seuraavana päivän. Yöksi päädyttiinkin Husarön vierasvenesatamaan hieman Utötä karumpiin oloihin. Tosin Husarössä oli baari auki, saatiin ruokaa & tuopit.
27.5. Herättiin todella aikaisin, kahdesta syystä. Syy yksi: Ahvenanmeren ylitys -> pitkä päivä tiedossa, Syy kaksi: ei tarvinnut maksaa satamaksua (varsinkaan kun ei juuri palveluita käytetty, mitä nyt sähköä otettiin meidän lämppäriin - loistava härveli btw.)
Aamupäivällä purjehdimme hyvissä tuulissa kohti Furusundia ja Ahvenanmerta. Kun pääsimme avoimille vesille, tuuli loppui kokonaan, eikä sitä enää loppupäivänä näkynytkään. Johnson siis puski meidät Ahvenanmeren aavan yli. Kone toimi mukavan luotettavasti, yhtä pientä yskähdystä lukuunottamatta.
Koska matkan alku oli venynyt moottorihuolien takia - olimme n. ½ päivää aikataulusta jäljessä - ei Korpooströmmiin (ja autolla tavoitettavaan paikkaan) ollut enää mahdollista päästä sunnuntai-iltaan mennessä, piti meidän tehdä koukkaus Maarianhaminaan, jotta Juuso ehtisi maanantaiksi Helsinkiin. Maarianhaminassa olimme noin 21.30 (n. 14 tunnin matkanteon jälkeen), mistä Juuso lähti Viikkarilla Helsinkiä kohti, ÅSS:n paviljongissa nautituiden ylitysoluiden jälkeen - luonnollisesti.
28.5. Janin kanssa jatkoimme kahdestaan upeassa auringonpaisteessa Maarianhaminasta kohti Manner-Suomea. Muutaman tunti riitti tuulta, sitten piti taas tyytyä Johnsonin tehoihin. Degerbyssä nautitun myöhäisen sunnuntailounaan jälkeen jatkoimme puskemista kohti yösatamaa Husötä, jonne ei koskaan päästy.
Noin 5 mailia ennen Husötä, mukavan saarten välisen pikkuväylän loppuessa ja avoimemman meren avautuessa edessä koko horisontti peittyi todella sakeaan merisavuun, vetäen näkyvyyden lähes nollaan. Päätettiin heittää ankkuri mereen ja katsella tilanteen kehittymistä. Kun muutamassa tunnissa ei tapahtunut muutosta ja tuulikin alkoi yltyä, vedettiin vene kiinni lähimpää kalliorantaan ja päätettiin nukkua yö siinä. Ensimmäinen yö ilman Defaa, mutta vaikka lämppäri olikin tehnyt meistä mukavuudenhaluisia tissiposkia, selvisimme tästä koettelemuksesta oikein mukavasti.
29.5. Pisin purjehduspäivä reissussa. Lähtö n. 8.00 luonnonsatamastamme, määränpäähän Kasnäsiin saavuttin n. 02.00. Matkalla pieni pysähdys Korppooströmmissä, jossa ei ollut mitään auki.
Yöllä Kasnäsissä vedimme väsyneenä pimeässä veneen ensin kiinni aallonmurtajaan, siiryttiin sitten lähemmäs sähköä, tissiposkia kun olimme.
30.5. Lyhyt legi Hankoon, Janin piti ehtiä töihin keskiviikoksi. Tosin "lyhyttä" legiä pidensi kohtuullisen kova vastatuuli ja kova aallokko, login mukaan normaalisti 18 mailin matkaa kryssittiin yhteensä 34 mailin edestä...
Vene jäi Hangon Itämeren porttiin odottamaan viikonloppua ja Helsinkiin purjehtimista.





